Posts Tagged ‘sazliidura.com’

Kelahiran Wan Muhammad Luqman Zulqarnain

September 30, 2011 - 2:38 am No Comments

Nama: Wan Muhammad Luqman Zulqarnain B Wan Sazli Nasaruddin
Tarikh Lahir: 21 September 2011 (Rabu)
Masa: 735pm
Tempat: Hospital Besar Melaka.

Jantina: Lelaki
Berat semasa dilahirkan: 3.2Kg

Di hari kelahiran, ibu Wan Muhammad Luqman Zulqarnain dimasukkan ke kamar bersalin pada jam 11pagi. Waktu tu, ibu dah sakit-sakit, tapi doktor yang periksa ibu kata, belum sampai masa lagi…bukaan baru 4cm (kene tunggu sampai 10cm). Jangkaan doktor, 1cm bukaan bersamaan 1 jam. Dari pagi, sampai ke petang abah teman ibu di kamar bersalin…setiap selang 3 minit, ibu terasa sakit..coz luqman kat dalam perut ibu sedang berusaha nak keluar! hehehhe…

Then, pukul 7pm, ibu dah tak tahan sakit nak bersalin, and doktor pun siap sedia prosedure bersalin…beberapa kali jugak ibu try keluarkan Luqman…tapi tak lepas…bukan senang nak melahirkan. Then, dengan bantuan doktor2 (ada 1 doktor pakar, 1 doktor biasa and 2 jururawat) serta abah yang bagi sokongan suruh PUSHHHHHHh….hehehhe, Luqman pun keluar…735pm, selepas habis azan maghrib…Alhamdulillah and tq ibu, sebab selamat lahirkan Luqman!

Then, after dibersihkan, abah azan and qamat Luqman di wad bersalin tu, selepas 1 jam setengah baru ibu dan luqman dibawak ke wad tempat ibu berehat. Opah KJ dah tunggu dari siang tadi. Opah KJ dengan abah balik rumah malam tu, coz ibu and Luqman kene rehat (and waktu melawat dah habis). Abah kene basuh and bersihkan uri Luqman untuk ditanam…..tengah2 malam jugak la abah tanam depan rumah.

Esoknya, Luqman kene suntik BCG, hebat, Luqman tak nangis…(good boy) then nurse mandikan Luqman(nagis kuat!!!hehehhe) , then, tengahari ibu dan Luqman dibolehkan balik.

Hari pertama Luqman kat rumah…malam tu Luqman demam, sejuk sangat kot…then abah and ibu bawak Luqman ke hospital… Luqman kene tahan di nursery 2 hari. After that, demam dah kurang, Luqman pun balik ke rumah semula…sampai sekarang. ;D

Rates for Safe Deposit Box (SDB) Services

September 8, 2011 - 5:15 am No Comments

Salam and hi to all,

Disini ada disertakan dan disenaraikan beberapa rate peti simpanan atau Safe Deposit Box (SDB) yang disediakan oleh beberapa bank tempatan. Tujuan SDB ni adalah antaranya untuk menyimpan barang2 berharga seperti emas, dokument penting dan sebagainya. So, if you all ada nak simpan barang2 penting mungkin info di bawah dapat membantu.

 

Al Rajhi Bank SAFE DEPOSIT BOX
FEES TYPE DETAILS
Year Rentals
Measurement (inches)
a) Small 3x10x24 RM120.00
b) Medium 5x10x24 RM140.00
c) Big 10x10x24 RM190.00
Deposit for key RM150.00
Lost of Key Charges
a) Lost Key RM150.00
b) Drilling RM80.00
c) Indemnity Letter-stamping RM10.00
Stamp Duty RM10.00

 

 

Item Details Fee
Key deposit RM200
Rental rates a. Normal customers Please refer to the respective SSCs
b. Private Banking customers 50% of the rental rates
Loss of one or both keys a. Customers at SSC (excluding KL Main) Repairs, maintenance and servicing: Min RM120 for the actual cost of replacing the lock including other charges billed by the supplier(s), if any.
b. KL Main customers Repairs, maintenance and servicing: Flat rate of RM260

Click on the states below to view the rental rates:

Federal Territory

SSCs Size of Box Rental Rates (p.a.) in RM
Bangsar Baru 3″ x 5″ x 20″
5″ x 5″ x 20″
3″ x 10″ x 20″
4″ x 8″ x 20″
5″ x 10″ x 20″
10″ x 10″ x 20″
80
105
105
130
160
195
Jinjang 4″ x 8″ x 24″
3″ x 5″ x 24″
5″ x 5″ x 24″
3″ x 10″ x 24″
5″ x 10″ x 24″
10″ x 10″ x 24″
130
80
105
105
160
195
Kuala Lumpur Main 3.1″ x 12.4″ x 23 5/8″
4.7″ x 12.4″ x 23 5/8″
9.4″ x 12.4″ x 23 5/8″
18.9″ x 12.4″ x 23 5/8″
18.9″ x 24.7″ x 23 5/8″
37.8″ x 24.7″ x 23 5/8″
105
145
190
215
250
400
Taman Tun Dr Ismail 5″ x 5″ x 24″
3″ x 10″ x 24″
5″ x 10″ x 24″
10″ x 10″ x 24″
80
105
130
195

Back to top

Johor

SSCs Size of Box Rental Rates (p.a.) in RM
Johore Baru SC 3″ x 5″ x 24″
5″ x 5″ x 24″
3″ x 10″ x 24″
5″ x 10″ x 24″
10″ x 10″ x 24″
80
105
105
160
195
Labis 5″ x 5″ x 24″
3″ x 10″ x 24″
5″ x 10″ x 24″
10″ x 10″ x 24″
105
105
160
195
Mersing 3″ x 5″ x 24″
5″ x 5″ x 24″
3″ x 10″ x 24″
5″ x 10″ x 24″
10″ x 10″ x 24″
80
105
105
160
195

Back to top

Negeri Sembilan

SSCs Size of Box Rental Rates (p.a.) in RM
Kuala Klawang 3″ x 5″ x 22″
5″ x 5″ x 22″
3″ x 10″ x 22″
5″ x 10″ x 22″
10″ x 10″ x 22″
105
105
105
160
195

Back to top

Penang

SSCs Size of Box Rental Rates (p.a.) in RM
Kampong Baru 3″ x 5″ x 24″
5″ x 5″ x 24″
3″ x 10″ x 24″
5″ x 10″ x 24″
10″ x 10″ x 24″
105
105
130
160
195
Komtar 3″ x 5″ x 24″
5″ x 5″ x 24″
3″ x 10″ x 24″
5″ x 10″ x 24″
10″ x 10″ x 24″
105
105
130
160
195

Back to top

Perak

SSCs Size of Box Rental Rates (p.a.) in RM
Ipoh Main 3″ x 5″ x 22″
5″ x 5″ x 22″
3″ x 10″ x 22″
5″ x 10″ x 22″
10″ x 10″ x 22″
105
105
130
160
235
Lumut 3″ x 5″ x 22″
5″ x 5″ x 22″
3″ x 10″ x 22″
5″ x 10″ x 22″
10″ x 10″ x 22″
105
105
130
160
235

Back to top

Perlis

SSCs Size of Box Rental Rates (p.a.) in RM
Kangar 3″ x 5″ x 24″
5″ x 5″ x 24″
3″ x 10″ x 24″
5″ x 10″ x 24″
10″ x 10″ x 24″
105
105
130
160
195

Back to top

Selangor

SSCs Size of Box Rental Rates (p.a.) in RM
Damansara Utama 3″ x 5″ x 24″
5″ x 5″ x 24″
3″ x 10″ x 24″
5″ x 10″ x 24″
105
105
105
160
Jalan 222 3″ x 10″ x 24″
5″ x 10″ x 24″
10″ x 10″ x 24″
105
160
195

 

 

HONG LEONG BANK Safe Deposit Box (SDB)

No Description / Service Charges / Fees
a) Safe Deposit Box Size
3″ x 5″ x 20″ RM100
3″ x 5″ x 22″ RM100
3″ x 5″ x 24″ RM110
3″ x 10″ x 18″ RM120
3″ x 10″ x 20″ RM135
3″ x 10″ x 21″ RM135
3″ x 10″ x 22″ RM135
3″ x 10″ x 24″ RM150
4″ x 5″ x 18″ RM110
4″ x 8″ x 18″ RM110
4″ x 10 ” x 24 “ RM150
5″ x 5″ x 18″ RM120
5″ x 5″ x 20″ RM120
5″ x 5″ x 22″ RM120
5″ x 5″ x 24″ RM120
5″ x 10″ x 18″ RM150
5″ x 10″ x 20″ RM175
5″ x 10″ x 21″ RM175
5″ x 10″ x 22″ RM175
5″ x 10″ x 24″ RM175
8″ x 8″ x 18″ RM175
8″ x 16″ x 18″ RM210
9″ x 10″ x 21″ RM210
9″ x 12″ x 23″ RM210
10″ x 10″ x 18″ RM210
10″ x 10″ x 20″ RM225
10″ x 10″ x 24″ RM225

 

 

EON BANK Safe Deposit Box
8.1 SDB Agreement
a. Stamping Stamp Duty: RM10.00
8.2 SDB Mandate
a. Stamping Stamp Duty: RM10.00
8.3 Charges on SDB
a. Key Deposit: RM100.00
b. Safe Deposit Box Rental charges:3 ”x 5” x 24” = RM 90.00 per annum
5” x 5” x 24” = RM100.00 per annum
3” x 10” x 24” = RM110.00 per annum
4” x 10” x 24” = RM120.00 per annum
5” x 10” x 24” = RM130.00 per annum
10” x 10” x 24” = RM180.00 per annum

 

 

 

CIMB Safe Deposit Box (SDB)

Products/Items
Charge
1 Key Deposit RM150
2 Stamp Duty on SDB Agreement RM10
3 Stamp Duty on Mandate Form RM10
4 Loss of SDB Keys Actual Cost (Borne by Hirer )
5 Breakage Charges Actual Cost (Borne by Hirer )
6 Penalty Charge on Late Payment of SDB Annual Rental (if payment not made within 1 month after due date) RM5
7 Annual Rental RM100 – RM400

Menyambut Kelahiran Dalam Islam

September 5, 2011 - 3:42 am No Comments

Sumber: http://mr-tazkirah.blogspot.com/ 

Objektif :

Kaedah ini bertujuan memberitahu kepada suami akan beratnya kesakitan yang dihadapi oleh isteri ketika hendak melahirkan anak dan menuntut suami supaya sentiasa berada disamping isterinya agar beban kesakitan dapat dikurangkan.

Kaedah ini juga bagi membimbing suami supaya dapat menyambut kelahiran anak mengikut cara yang digarispandukan oleh Islam.

Aktiviti :

1. Suami Berada Di Samping Isteri Ketika Saat-Saat Isteri Hendak Bersalin. 
Alangkah gelisah dan kritikalnya saat-saat akan melahirkan anak lebih-lebih lagi bagi ibu yang pertama kalinya akan melahirkan anak. Suami perlu memberikan motivasi kepada isteri agar tetap tabah dan sabar, di samping suami harus banyak berdoa kepada Allah serta banyak beristighfar dan berselawat disamping membanyakkan bacaan surah Al-Insyiqa’ dan surah Al-Hasyr.

Firman Allah Taal dalam surah Luqman ayat 14 :

Maksudnya : “Dan Kami wajibkan menusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga ke akhir menyusunya) dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun (dengan yang demikian) bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibubapamu dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan).

2. Azan Di Telinga Kanan Dan Iqamah Di Telinga Kiri.
Suami hendaklah segera mengazankan di telinga kanan anak yang baru lahir dan diiqamahkan di telinga kiri dengan tujuan supaya dijauhi anaknya dari gangguan syaitan dan supaya kalimah pertama yang dapat didengar oleh bayi ialah kalimah Allah. Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan dari Rafi’ r.a. Rasulullah bersabda :

Maksudnya : “Aku melihat sendiri Rasulullah s.a.w. mengazankan Al-Hassan bin Ali pada telinganya ketika itu ia baru dilahirkan oleh Fatimah r.a.”

Riwayat Abu Daud dan Tirmizi

3. Membaca Surah Al-Qadar dan Surah Al-Ikhlas.
Suami hendaklah juga membanyakkan bacaan surah Al-Qadar di telinga kanan dan surah Al-Ikhlas di telinga kiri bagi tujuan memohon kepada Allah supaya anak yang dilahirkan terselamat dari melakukan perzinaan dan memohon juga supaya dikuatkan iman, jauh dari menyeleweng fahaman akidahnya dari landasan Ahlus Sunnah Wal Jamaah.

4. Membaca Surah Al-Insyirah Di Jari Manis Dan Ditahnikkan.
Suami juga hendaklah membaca surah Al-Insyirah di jari manis kemudian mencelupkan jari manis ke dalam manisan (madu) dan ditekankan (ditahnikkan) di langit-langit bayi tersebut dengan membaca ayat 36, surah Ali-Imran :

Maksudnya : “Maka apabila ia melahirkannya, berkatalah ia: Wahai Tuhanku! Sesungguhnya aku telah melahirkan seorang anak perempuan (sedang yang aku harap-harapkan ialah anak lelaki), – dan Allah memang mengetahui akan apa yang dilahirkannya itu – dan memanglah tidak sama anak lelaki dengan anak perempuan dan bahawasanya aku telah menamakannya Maryam, dan aku melindungi dia dengan peliharaanMu, demikian juga zuriat keturunannya, dari godaan syaitan yang kena rejam (yang dikutuk dan disingkirkan)”.

Tahnik adalah bertujuan untuk memohon kepada Allah S.W.T. supaya anak yang dilahirkan mempunyai lidah yang fasih dan terkawal lidahnya dari menyebut perkara-perkara yang tidak berfaedah dan mendatangkan maksiat walaupun perkara ini boleh dilakukan oleh orang yang soleh namun bapa kepada anak tersebut lebih utama melakukan tahnik untuk anaknya kerana hadis riwayat oleh Tirmizi menyebutkan salah satu doa yang paling mustajab ialah doa ibu bapa untuk anaknya”.

5. Melaksanakan Tuntutan Sempena Hari Ketujuh.
Memberikan nama yang baik.

Bapa dikehendaki menamakan anaknya dengan nama-nama yang baik pada hari ketujuh kerana nama itu sendiri adalah merupakan doa kepada anaknya.

Rasulullah s.a.w. bersabda :

Maksudnya : “Sesungguhnya kamu akan diseru pada hari kiamat dengan nama-nama kamu dan nama-nama bapa kamu, maka indahkanlah nama kamu”.

Riwayat Abu Daud

Membaca Doa ketika memberikan nama anak.

Maksudnya : “Ya Allah wahai Tuhan kami, jadikanlah nama yang diberikan ini memberi keberkatan kepadanya, pandukan segala usahanya ke arah keredhaanMu, jadikan menuntut ilmu sebagai matlamatnya dan akhirkan hidupnya dengan amal-amal soleh. Ya Allah wahai tuhan kami, lanjutkanlah usianya dalam ketaatan kepadaMu dan kepada RasulMu dan jadikan tubuh badannya dalam keadaan sihat walafiat. Ya Allah, jadikan ia pemimpin di waktu dewasa, teguhkan imannya sepertimana iman para nabiMu sehingga hari kiamat. Ya Allah kurniakan ia rezeki yang halal dan berkat, dekatkanlah ia dengan kebaikan dan jauhkan ia daripada kejahatan dengan rahmatMu Ya Allah yang Maha Pengasih.

Mengaqiqahkan anak.

Bapa hendaklah mengaqiqahkan anaknya kerana hukumnya adalah sunat mu’akad iaitu dengan mengadakna kenduri kesyukuran. Menyembelih 2 ekor kambing bagi anak lelaki dan seekor kambing bagi anak perempuan. Sebaik-baiknya dilakukan pada hari ketujuh.

Rasulullah s.a.w. bersabda :

Maksudnya : “Setiap anak yang dilahirkan tergadai dengan aqiqahnya yang disembelih pada hari ke tujuh kelahirannya, diberikan nama dan dicukur rambutnya”.

Riwayat abu Daud

Ketika menyembelih aqiqah disuruh juga menyebut nama anak.

Maksudnya : “Dengan nama Allah, Ya Allah untukMu dan bagiMu akikah ini dari ……(sebut nama anak)….

Gesaan Aqiqah :

Rasulullah s.a.w. bersabda :

Maksudnya : “Kerkakanlah aqiqah bagi anak lelaki yang baru lahir, kerana itu hendaklah kamu menyembelih aqiqah dan jauhkanlah gangguan dari anak itu”.

Muttafaqun A’laih

Antara hikmah aqiqah adalah :

Membiiasakan berkorban bagi orang tua demi kepentingan bayi yang baru lahir di dunia.

Melindungi diri dari gangguan syaitan.

Bercukur rambut.

Adalah menjadi tanggungjawab bapa untuk mencukur rambut anaknya pada hari ke tujuh (dibotakkan) sama ada dilakukan olehnya sendiri atau orang lain.

Antara hikmah bercukur rambut adalah :

Hikmah kesihatan.

Dengan membuang, mencukur rambut anak yang baru lahir akan terbuka semua lubang rambutnya yang mungkin akan mengukuhkan pancaindera penglihatan, pernafasan dan pendengaran.

Hikmah kemasyarakatan.

Dapat bersedekah dengan emas atau perak seberat timbangan rambutnya. Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan dari Anas bin Malik r.s. ia berkata :

Maksudnya : “Sesungguhnya Rasulullah s.a.w. telah menyuruh supaya mencukur rambut cucunya Saidina Hassan dan Hussin r.a. pada hari ketujuh dan disedekahkan berat timbangan rambutnya dengan nilai perak”.

Riwayat At-Tirmizi dan Abu Daud

Khurafat yang perlu ditinggalkan.

Mencukur bahagian-bahagian tertentu daripada kepala sebagaimana yang banyak dilakukan sekarang, kerana ini termasuk dalam perkara yang dilarang keras oleh Rasulullah s.a.w. sebagaimana maksud hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim.

Menggunakan buah kelapa dan segala macam campuran seperti garam dan bunga kerana amalan ini diambil dari budaya Hindu. Rasulullah bersabda :

Maksudnya : “Barangsiapa yang menyerupai (meniru apa sahaja perkara-perkara yang bertentangan dengan syariat Islam) dengan sesuatu kaum (yang bukan Islam) maka ia tergolong daripada mereka”.

Mengkhatankan anak.

Bapa bertanggungjawab untuk mengkhatankan anak lelakinya. Dalam sebuah hadis disebutkan :

Maksudnya : “Berkhatan itu sunat bagi lelaki, mulia bagi wanita”.

Riwayat Abu Daud

Walaupun demikian, amalan masyarakat kita mengkhatankan anak pada umur sebelas tahun atau dua belas tahun tidaklah menyalahi syarak. Adalah menjadi suatu yang baik sekiranya anak-anak sebelum dikhatankan terlebih dahulu diaturkan majlis khatam Al-Quran untuknya.

Antara faedah berkhatan adalah :

Melindungi daripada berbagai-bagai penyakit.

Membersihkan diri dari kekotoran.

6. Menyusukan Anak.
Demi kesihatan anak, ibu hendaklah menyusukan anak dengan susu ibu.

Firman allah Taala dalam surah Al-Bawarah ayat 233:

Maksudnya : “Dan ibu-ibu hendaklah menyusukan anak-anak mereka selama dua tahun genap iaitu bagi orang yang hendak menyempurnakan penyusuan itu”.

Imam As-Syafie berkata

“Sihat atau tidak anak itu adalah bergantung sama ada anak disusui oleh susu ibu atau tidak walaupun sekali susuan”.

Kelebihan menyusukan anak :

Setiap tegukan dari susu ibu, Allah S.W.T. memberi pahala satu kebaikan.

Bila ibunya semalaman tidak dapat tidur kerana menjaga anaknya yang sakit, maka Allah S.W.T. memberi pahala seperti memerdekakan 70 hamba ke jalan Allah

Merokok Dari Pandangan Islam

September 3, 2011 - 3:01 am No Comments

Keputusan:
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-37 yang bersidang pada 23 Mac 1995 telah membincangkan Hukum Merokok Dari Pandangan Islam. Muzakarah telah memutuskan bahawa merokok adalah haram dari pandangan Islam kerana padanya terdapat kemudharatan.

 

Keterangan/Hujah:
1.  Keputusan yang telah diputuskan oleh Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia tersebut adalah bersandarkan kepada hujah-hujah berikut:
i. Rokok mengandungi pelbagai jenis racun. Fakta daripada kajian-kajian perubatan telah membuktikan bahawa setiap batang rokok mengandungi 6-8 mg. nikotian dan pelbagai bahan kimia lain. Setiap sedutan asap rokok sebenarnya kita telah menghidu sebanyak 4,000 jenis bahan kimia yang boleh memudharatkan badan.
ii. Ketagihan tembakau bukan hanya menimbulkan masalah kepada perokok, malah ia berada di tempat keempat dalam senarai faktor risiko bagi penyakit serius yang menular di seluruh dunia. Tabiat merokok dikaitkan dengan risiko barah, penyakit jantung dan masalah pernafasan. Terdapat beberapa jenis penyakit yang berpunca dari merokok, antaranya ialah kanser kerongkong, kanser mulut, katarak (sejenis kerosakan mata yang menyebabkan kanta mata berselaput dan rabun), ulser perut, penyakit jantung, strok, penyakit paru-paru, emfisema paru-paru dan banyak lagi.
iii. Pada masa kini jumlah perokok sama ada dinegara maju atau negara membangun masih begitu besar, walaupun berbagai usaha telah dibuat oleh Kerajaan serta badan-badan sukarela bagi menyedarkan orang ramai tentang bahayanya merokok kepada orang ramai. Di Malaysia, merokok menyumbang kepada lebih 10,000 kematian setahun; 30% daripadanya disebabkan 10 jenis kanser, iaitu paru-paru, mulut, esophagus, tekak, pankreas, pundi kencing, buah pinggang, serviks, kolon dan perut. Sebanyak 50% kematian berpunca daripada sakit jantung dan strok. Kerajaan telah membelanjakan banyak wang untuk merawat berbagai jenis penyakit yang dikaitkan dengan tabiat merokok dan negara juga mengalami kerugian kira-kira RM 20 billion setahun bagi menanggung kos rawatan dan kehilangan produktiviti.
iv. Imam al-Syafi’e telah mengeluarkan fatwa dalam kitabnya yang masyhur al-Umm iaitu:” Jika mereka mengambil (sesuatu makanan, minuman atau sesuatu yang dihisap, dihidu dan disedut) yang boleh memabukkan, maka perbuatan itu adalah jelas haram. (Termasuklah) yang mengandungi racun yang menyebabkan kematian. Aku tetap menganggap (menfatwakan) ia adalah haram. Allah swt mengharamkan (apapun jenis) pembunuhan kerana pembunuh bermakna membunuh diri sendiri”.
v. Para ulama’ sepakat menyatakan bahawa merokok hukumnya haram kerana ianya jelas memudharatkan kesihatan, membazir dan mensia-siakan harta serta dikategorikan sebagai satu perkara keji, berdasarkan nas-nas berikut:
a. Firman Allah swt dalam Surah al-Baqarah, ayat 195 yang bermaksud: “Dan janganlah kamu sengaja mencampakkan diri kamu ke dalam bahaya kebinasaan”.
b. Firman Allah swt dalam Surah al-A’raf ayat 157 yang bermaksud; “ Dan ia menghalalkan bagi mereka segala benda yang baik dan mengharamkan kepada mereka segala benda yang buruk”.
c. Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud: “ Tidak boleh memberi mudharat dan membalas dengan kemudharatan”. (Hadith riwayat Ahmad, Malik, Ibn Majah dan al-Daraqutni)
d. Kaedah Usul Fiqh: ??? ??????? ???? ??? ??? ??????? yang bermaksud “ menolak kerosakan adalah didahulukan daripada mencari kemaslahatan”
e. Imam Ibn. Hazm dalam kitabnya al-Muhalla, jilid 7, halaman 503 (masalah no. 1027) menegaskan bahawa : “Pemborosan adalah haram”. Yang dimaksudkan dengan pemborosan di sini ialah:
i. Membelanjakan wang untuk perkara yang diharamkan oleh Allah swt, samada banyak atau sedikit, walaupun sebesar sayap nyamuk sekalipun.
ii. Pembaziran yang tidak ada keperluannya.
iii. Membuang wang, betapa kecilpun jumlahnya kerana dengan membuang tanpa tujuan itu menjadikannya sia-sia.
vi. Beberapa negara Islam dan beberapa ulama’ muktabar telah mengeluarkan fatwa tentang amalan merokok.
Antaranya seperti berikut:
a. Kerajaan Arab Saudi mengeluarkan fatwa bahawa merokok, menanam tembakau dan memperniagakannya adalah hukumnya haram kerana daripadanya terdapat kemudharatan.
b. Ulama’-ulama’ semasa Mesir seperti Dr. Abdul Jalil Shalaby mengatakan merokok adalah haram kerana ia boleh mendatangkan kemudharatan kepada kesihatan masyarakat.
c. Al Imam Abdul Halim Mahmud dalam kitabnya “Fatawa al-Imam Abdul Halim Mahmud” telah memberi fatwa merokok hukumnya makruh jika ia tidak mendatangkan kemudharatan kepada kesihatan. Sebaliknya adalah haram jika ia mendatangkan kemudharatan kepada kesihatan.
2. Hukum pengharaman arak dan khinzir tidak boleh disamakan dengan hukum haram merokok kerana hukum pengharaman terhadap arak dan khinzir telah dinyatakan secara jelas dan qat’ie oleh Allah swt dalam kitab suci al-Quran. Manakala hukum pengharaman terhadap perbuatan merokok telah diistinbatkan oleh para jumhur ulama’ terdahulu dan masa kini bersandarkan hujah-hujah kepada nas-nas syarak yang jelas dinyatakan seperti al-Quran, al-Hadith, Ijma’ Ulama’, Qaedah-qaedah Fiqhiyah dan sebagainya. Ayat-ayat al-Quran dan hadith seperti yang dinyatakan di atas jelas telah memperincikan isu ini.
3. Al-Syeikh Hasanain Muhammad Makhluf, bekas Mufti Mesir dalam Kitabnya Fatawa Syariyyah Wa Buhuth Islamiyahmenyatakan:
“ Sesungguhnya tumbuhan (tembakau) ini dahulunya belum dikenali. Apabila ia diperkenal dan digunakan oleh manusia untuk merokok, maka ulama’-ulama’ fiqh daripada pelbagai mazhab Islam telah membincangkannya untuk menetapkan hukumnya berdasarkan prinsip (qaedah fiqhiyyah) yang telah ditetapkan.”
“Sesungguhnya berdasarkan hukum asal sesuatu itu harus. Tidak akan terkeluar daripada prinsip asal melainkan adanya perkara-perkara yang mengubah hukumnya menjadi haram atau sebagainya.”
Dalam isu merokok ini, sebab yang menjadikannya haram ialah kesan mudharat dan bahayanya sehingga meruntuhkan lima asas utama (al-Kulliyatul Khams) yang wajib dipelihara oleh setiap manusia iaitu agama, jiwa, maruah keturunan, akal dan juga harta.

Sumber: http://www.e-fatwa.gov.my

Selamat Hari Raya

August 26, 2011 - 4:51 am No Comments

Kami sekeluarga ingin mengucapkan Selamat hari Raya Aidil Fitri, maaf zahir dan batin kepada keluarga di Banting dan Kelana Jaya, saudara-mara di seluruh tanah air serta sahabat dan rakan-rakan yang mengenali.

Wan Sazli Nasaruddin @ alter

Idura Zulkefli @ dura

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Copyright © 2010 www.sazliidura.com | Powered by Wordpres | Design customized by Hijrah Jitu Sdn Bhd