Tangunjawab Amal Makruf Nahi Mungkar (18.2.2011)

February 18, 2011 - 8:21 am No Comments

Tanggunjawab ini adalah antara asas agama Islam. Surah al-Imran ada menyatakan “dan hendaklah ada antara kamu goongan yang melarang perkara mungkar dan keji. Sesungguhnya, golongan itulah antara golongan yang berjaya”.

Sebagai umat Islam, kita hendaklah mencegah perkara mungkar dengan perbuatan dengan melarangnay dari dilakukan. Sekiranya tidak mampu, hendaklah kita mencegah perkara mungkar itu dengan lisan dengan menasihati atau menegur perkara yang salah itu. Sekiranya tidak mampu, cukuplah dengan hati serta rasa benci pada perkara mungkar serta berdoa agar dijauhkan.

Sebagai ketua keluarga, seorang ayah hendaklah memastikan dan melindungi isteri dan anak-anaknya dari perkara-perkara keji dan mungkar ini serta tidak melakukan perkara maksiat. Begitu juga semua umat Islam, hendaklah bersama-sama mencegah kemungkaran.

Umat Islam diseru untuk berdakwah dan mencegah perkara mungkar ini. Firman Allah lagi, “wahai orang beriman, masuklah kamu kedalam Islam sepenuhnya dan janganlah kamu mengikut jejak syaitan”.

Antara perkara mungkar adalah pekara-pekara yang dilarang Allah dan agama Islam seperti melakukan maksiat, kerosakkan, keganasan dan sebagainya.

*Sedutan khutbah Jumaat masjid al-alamin, MITC, Melaka. 18.2.2011

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Leave a Reply

 

Copyright © 2010 www.sazliidura.com | Powered by Wordpres | Design customized by Hijrah Jitu Sdn Bhd